Kształcimy zawodowo!

HOT-INFO

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Zespól Szkół nr 3 to placówka, która od wielu lat oferuje uczniom bardzo szeroki wachlarz typów szkół i profili kształcenia zawodowego. Ciągle się zmienia, wprowadzając innowacje pedagogiczne, poszerzając ofertę edukacyjną i podejmując wiele przedsięwzięć, zapewniających uczniom zdobywanie praktycznych umiejętności i kwalifikacji niezbędnych do wejścia na coraz bardziej wymagający rynek pracy. Należy pamiętać, że kształcenie zawodowe musi ściśle współgrać z otoczeniem społeczno-gospodarczym, dlatego szkoła współpracuje z Politechniką Lubelską oraz lokalnymi instytucjami i przedsiębiorstwami, dając uczniom możliwość odbywania praktyk i staży, a w przyszłości także zatrudnienia. Nauka to jednak nie tylko przyswojenie teorii, dlatego też szkoła organizuje wiele wyjazdów programowych, dzięki którym uczniowie mają możliwość praktycznego zdobywania wiedzy oraz zapoznania się ze specyfikacją wielu zawodów. Nasi uczniowie zadowalająco zdają egzaminy zawodowe, np. w roku szkolnym 2014-2015 osiągnęliśmy niemal 100% zdawalności wśród hotelarzy oraz informatyków.

Odnawialne źródła energii

     Młodzież z klasy III b o specjalności technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej odbyła wycieczkę zawodoznawczą do Centrum Innowacyjno – Wdrożeniowego Nowych Technik i Technologii w Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Uczniowie uczestniczyli w wydarzeniu, kończącym realizację projektu "PI: e-Odnawialne Źródła Energii Lubelszczyzny (e-OZEL) - system zwiększający zainteresowanie uczniów kontynuacją kształcenia na kierunkach GOW", zorganizowanym przez Fundację Polskiej Akademii Nauk w Lublinie, nad którym patronat honorowy objął marszałek województwa. Przygotowane prezentacje obejmowały m.in.: fotobioreaktor, bombę kalorymetryczną, bioplamki, laboratorium paliw konwencjonalnych i odnawialnych, laboratorium energetyki słonecznej, pokaz zasady działania drukarki i skanera 3D, budownictwo energooszczędne, prezentację łazika marsjańskiego „Orion”, stanowisko do analizy pracy generatora wiatrakowego, stanowisko do badania paneli fotowoltaicznych, absorbery kolektorów słonecznych, moduły fotowoltaiczne, roboty humanoidalne. Uczniowie biorą także udział w Targach Energetycznych ENERGETICS. Swoje najnowsze produkty i rozwiązania dla energetyki zaprezentowało blisko 140 wystawców z Polski i Europy. W gronie wystawców znalazło się 50 nowych firm. Wśród zaprezentowanych produktów i usług pojawiły się najnowocześniejsze urządzenia i technologie służące zwiększeniu niezawodności przesyłania energii elektrycznej oraz podniesieniu efektywności jej wytwarzania i użytkowania. Nie zabrakło także nowych produktów m.in. najnowocześniejszych rozdzielni i mierników elektrycznych, aparatów do pomiaru napięcia, średnionapięciowych transformatorów, analizatorów jakości energii, inteligentnych systemów nadzoru, a także innych innowacyjnych rozwiązań z zakresu elektryki i energetyki.

Hotelarze

     Uczniowie klas II h i III b Technikum Hotelarstwa biorą udział w wycieczkach do hoteli i pensjonatów. Ostatnio wyjechali do Kazimierza Dolnego. Ten wyjazd został zorganizowany w ramach projektu „Promowanie Turystyki w Powiecie Kraśnickim”. Program wycieczki obejmował zwiedzanie czterogwiazdkowego hotelu „Pensjonat Kazimierski”. Młodzież zapoznała się ze wszystkimi działami w obiekcie – z kuchnią i jej zapleczem, salą restauracyjną, ze strukturą i wyposażeniem pokoi (pokoje standardowe, apartament, pokój dla osób niepełnosprawnych), jak również z lobby hotelowym i recepcją. Uczniowie zobaczyli też gabinety SPA. Menadżer hotelu przedstawił kompleksową ofertę hotelu z uwzględnieniem usług dodatkowych, omówił również strategię marketingową stosowaną przez hotel, a także działanie oprogramowania w recepcji.

Obrabiarki sterowane numerycznie

     Uczniowie klasy IIh oraz IIId Technikum Mechanicznego o specjalności obróbka skrawaniem uczestniczyli w wycieczce programowej do Fabryki Aparatury i Urządzeń  "FAMET" SA w Annopolu i Jędrzejowie. Zakład ten zajmuje się produkcją komponentów do maszyn budowlanych, elektrycznych i generatorów oraz elementów turbin wiatrowych o mocy od 2 do 3,5 MW dla firm takich jak Enercon, Vestas. Posiada autoryzacje TÜV oraz Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001. Uczniowie obejrzeli proces wytwarzania elementów generatorów do siłowni wiatrowych. Zaprezentowano nowoczesny park maszynowy z wykorzystaniem obrabiarek CNC, centrów obróbczych, nowoczesnych robotów spawalniczych, a także komór związanych ze wstępnym przygotowaniem powierzchni oraz ich konserwacją i zabezpieczeniem. Wśród kadry pracowniczej znajduje się wielu absolwentów naszej szkoły, którzy pracują na odpowiedzialnych stanowiskach, np. programista, kontroler jakości, inspektor bhp. Uczniowie odwiedzają również firmę Nabor w Kraśniku. W trakcie zwiedzania zakładu młodzież poznaje najnowocześniejsze sposoby obróbki skrawaniem oraz może prześledzić proces produkcji poszczególnych wyrobów.

Informatycy

     Uczniowie klas informatycznych uczestniczą od kilku lat w Lubelskich Dniach Informatyki. Jest to to bezpłatna konferencja IT, organizowana od 2007 roku w Lublinie przez grupę KUL.NET oraz Koło Naukowe Informatyków, działające przy Wydziale Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. LDI od lat jest największym wydarzeniem IT po wschodniej stronie Wisły, o czym świadczy sukces ubiegłorocznej edycji i ogromne zainteresowanie wśród uczestników. Lubelskie Dni Informatyki to gwarancja prestiżowego poziomu i szerokiej gamy tematów, co wyróżnia tę konferencję na tle podobnych wydarzeń. LDI to także idealne miejsce na integrację prężnie rozwijającego się rynku informatycznego na Lubelszczyźnie. Konferencja Lubelskie Dni Informatyki jest skierowana przede wszystkim do studentów, pasjonatów nowych technologii, przedstawicieli branży IT oraz uczniów średnich szkół, którzy chcą wiązać swoją przyszłość z informatyką.

Roboty

     Młodzież z ZS3 stworzyła koło naukowe „Robotics” i weźmie udział w konkursie First Robotics Challenge. Powyższy  konkurs jest szansą dla młodych ludzi ze szkół średnich w Kraśniku, w szczególności z Technikum w Zespole Szkół nr 3, aby mogli zaangażować się w ekscytujące programy, które inspirują innowację, rozwijają talent, kreatywność i pewność siebie, pracę w zespole i pasję tworzenia. Jest to najbardziej prestiżowa, innowacyjna, międzynarodowa formuła konkursu z dziedziny robotyki, w jakiej kiedykolwiek nasza kraśnicka młodzież mogła wziąć udział. Uczniowie z Zespołu Szkół nr 3 wykazała duże zainteresowanie tym konkursem, co może zaowocować sukcesem, ale także ukierunkować ich na przyszłość  w zdobyciu niepowtarzalnego doświadczenia zawodowego i umiejętności. Konkurs FRC łączy naukowe podejście w dziedzinie robotyki i nowoczesne technologie.  Na początku stycznia 2016 nastąpi zaś oficjalne ogłoszenie  tematyki i zadań dla robota na sezon 2016, co będzie transmitowane w przekazie telewizyjnym z siedziby NASA w Huston. Pod koniec lutego 2016 planowany jest koniec budowy robota i jego udział w turnieju międzynarodowym. Zaprojektowany robot będzie konkurował z robotami innych zespołów. Młodzież z Kraśnika będzie rywalizować z innymi drużynami, co daje uczniom i ich opiekunom możliwość rozwoju umiejętności technicznych w robotyce oraz wykorzystania zdobyczy nauki w praktyce.

Warsztaty

     W ostatnich latach obserwujemy zwiększone zainteresowanie kształceniem zawodowym w naszej szkole, szczególnie kierunkami, które mają dobre perspektywy jeżeli chodzi o zatrudnienie w naszym powiecie i województwie, czyli w zawodach technik mechanik CNC, technik elektryk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, mechanik pojazdów samochodowych. Bardzo ważnym elementem systemu kształcenia zawodowego jest kształcenie praktyczne, które jest realizowane w warsztatach szkolnych ZS nr 3. 252 uczniów Technikum Nr 3 i Zasadniczej Szkoły Zawodowej uczestniczyło w płatnych stażach w projekcie „Od stażu przez umiejętności do sukcesu zawodowego” - Program staży u pracodawców dla uczniów szkół zawodowych w Powiecie Kraśnickim, projekt realizowany przez PTE wspólnie z Powiatem Kraśnickim na podstawie umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach tego projektu doposażono pracownie warsztatów szkolnych w sprzęt za 532 tysiące złotych. Realizacja tego projektu była też okazją do zwiększonej współpracy z lokalnymi firmami, w których odbywały się płatne staże naszych uczniów.W projekcie wzięło udział ponad 20 firm z powiatu kraśnickiego (największe to FŁT S.A., ZŁW, MPK, KPWiK, Rudnik Tumay, Złom Wtór, Proton, Gortex, DgArpNet, ICTLABG, SPJ Serwis). Nasza szkoła korzysta z dodatkowych zajęć edukacyjnych, staży zawodowych, wycieczek zawodoznawczych, pozyskuje też wyposażenie od sponsorów. Co roku nasi uczniowie uczestniczą z sukcesami w konkursach o zasięgu lokalnym  i krajowym, takich jak Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Motoryzacyjny czy konkurs „Rok przed dyplomem”.

     Nie tylko szkoły zawodowe kształcą umiejętności praktyczne. W Zespole Szkół nr 3 funkcjonuje również liceum ogólnokształcące, gdzie młodzież w trakcie innowacji i rozszerzeń nabywa praktycznych umiejętności, przydatnych w życiu społecznym i zawodowym. Zwłaszcza w klasach mundurowych, wizaż i stylizacja  oraz klasach sportowych.

     Pan Andrzej Ciupak - Dyrektor Zespołu Szkół nr 3 twierdzi, że nabywanie umiejętności praktycznych i kontakt z nowoczesną techniką to wyzwanie obecnej szkoły i konieczność potrzeb na rynku pracy. Szkoła w celu poprawy jakości kształcenia niewątpliwie szczególny nacisk  powinna położyć na jakość przygotowania zawodowego w wymiarze praktycznym. Taką możliwość daje ścisła współpraca szkoły z podmiotami, kształtującymi umiejętności pracy w warunkach zbliżonych do wymagań rynku pracy. To szkoły zawodowe przygotowują młodych ludzi do pracy na rynku,  gdzie jakość odgrywa coraz większą rolę. Szkoła powinna przygotować swych absolwentów do tego rozwijającego i zmieniającego się świata. Powinna dbać aby być miejscem, w którym tworzy się warunki do  rozwoju zawodowych kompetencji uczniów.

(Opracowanie: Justyna Głowniak, Damian Kudła. Materiały: Bernarda Jarzyna, Paweł Porębski, Krzysztof Czubiński, Dariusz Głuchowski, Marta Florek, Ewa Mariańska, Beata Mazur – Porębska)