W ramach projektu BAKCYL Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży, w którym nasza szkoła uczestniczy, uczniowie dwóch klas: 3b i 3cT wzięli udział w lekcjach on-line prowadzonych przez pracowników sektora bankowego.
Klasa 3b – Cyberbezpieczeństwo
Główne zagadnienia poruszane podczas lekcji:
- Na jakich urządzeniach korzystamy z Internetu?
- Który adres internetowy jest bezpieczny?
- Bezpieczny sposób korzystania z portali społecznościowych.
- Jakie dane udostępniamy innym?
- Czy można udostępniać PESEL?
- Co cyberprzestępca może zrobić z danymi osobowymi?
- Procedura zastrzegania dokumentów w przypadku ich zgubienia.
- Jak budować i zarządzać hasłami?
- Jakie hasło jest bezpieczne?
- Bezpieczne korzystanie z urządzeń mobilnych i bankowości elektronicznej.
- Jak rozróżnić mylące rozszerzenia plików?
- Jak zachować się w sytuacji, gdy padniemy ofiarą cyberprzestępcy?
Cele edukacyjne lekcji
Po przebytej lekcji uczeń będzie:
- świadomy zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni,
- potrafił rozróżnić bezpieczne adresy internetowe,
- umiał bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych,
- rozumiał, jakie dane można udostępniać innym,
- wiedział co zrobić w przypadku zgubienia dokumentów,
- umiał budować i zarządzać bezpiecznymi hasłami,
- wiedział jak bezpiecznie korzystać z urządzeń mobilnych,
- rozumiał jak w bezpieczny sposób korzystać z bankowości elektronicznej,
- wiedział co zrobić w przypadku cyberataku.
Klasa 3cT - Moje finanse – myślę przedsiębiorczo
Główne zagadnienia poruszane podczas lekcji:
- Co oznacza bycie przedsiębiorczym?
- Dochody i wydatki.
- Budżet, oszczędzanie jako stały element budżetu.
- Kiedy warto pożyczać pieniądze?
- Wybór kredytu/pożyczki.
- Co robić, jeśli pojawią się problemy ze spłatą zobowiązań?
Cele edukacyjne lekcji
Po przebytej lekcji uczeń:
- ma świadomość, że stan jego finansów jest wprost zależny od jego postawy i zaangażowania,
- wykazuje się przedsiębiorczą postawą w zarządzaniu swoimi finansami,
- identyfikuje wydatki konieczne (stałe, zmienne) i opcjonalne,
- uzasadnia budowanie budżetu z uwzględnieniem oszczędności,
- ma świadomość konieczności unikania niepotrzebnych zobowiązań finansowych,
- szacuje na ile korzystny jest kredyt/pożyczka, wybiera najlepsze dla siebie rozwiązania,
- określa znaczenie posiadania wiarygodności kredytowej,
- świadomie podchodzi do konieczności spłaty zobowiązań finansowych,
- poszukuje wraz z bankiem możliwości rozwiązań w przypadku problemów ze spłatą swoich zobowiązań.
Opracowała: Monika Dziurda
/szkolny koordynator projektu/