Podczas nauki zdalnej uczniowie naszej szkoły w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości wzięli udział w projekcie BAKCYL Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży.
BAKCYL to strategiczne, długofalowe partnerstwo firm i instytucji sektora bankowego w Polsce na rzecz podnoszenia poziomu wiedzy młodego pokolenia z zakresu praktycznych finansów. Projekt jest częścią jednego z największych niekomercyjnych programów edukacyjnych sektora finansowego w skali Europy “Bankowcy dla Edukacji”.
Uczniowie poszczególnych klas wzięli udział w dwóch lekcjach „Cyberbezpieczeństwo” oraz „Rynek finansowy – zaufanie w biznesie”. Spotkania prowadzili wolontariusze - bankowcy projektu BAKCYL.
I. Cyberbezpieczeństwo
Cele edukacyjne lekcji
Po przebytej lekcji uczeń będzie:
- świadomy zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni,
- potrafił rozróżnić bezpieczne adresy internetowe,
- umiał bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych,
- rozumiał, jakie dane można udostępniać innym,
- wiedział co zrobić w przypadku zgubienia dokumentów,
- umiał budować i zarządzać bezpiecznymi hasłami,
- wiedział jak bezpiecznie korzystać z urządzeń mobilnych,
- rozumiał jak w bezpieczny sposób korzystać z bankowości elektronicznej,
- wiedział co zrobić w przypadku cyberataku.
Główne zagadnienia poruszane w lekcji:
- Na jakich urządzeniach korzystamy z Internetu?
- Który adres internetowy jest bezpieczny?
- Bezpieczny sposób korzystania z portali społecznościowych.
- Jakie dane udostępniamy innym?
- Czy można udostępniać PESEL?
- Co cyberprzestępca może zrobić z danymi osobowymi?
- Procedura zastrzegania dokumentów w przypadku ich zgubienia.
- Jak budować i zarządzać hasłami?
- Jakie hasło jest bezpieczne?
- Bezpieczne korzystanie z urządzeń mobilnych i bankowości elektronicznej.
- Jak rozróżnić mylące rozszerzenia plików?
- Jak zachować się w sytuacji, gdy padniemy ofiarą cyberprzestępcy?
II. Rynek finansowy - zaufanie w biznesie
Cele edukacyjne lekcji.
Po przebytej lekcji uczeń będzie:
- wykazywał postawę zaufania do systemu nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce,
- określał, jaka jest rola banku w gospodarce,
- łączył historię Polski z rozwojem bankowości,
- definiował rolę banku centralnego,
- wymieniał instytucje finansowe,
- miał świadomość ryzyka inwestycyjnego.
Główne zagadnienia poruszane na lekcji:
1. Rola banku w gospodarce:
a). bank jako instytucja zaufania publicznego,
b). jak funkcjonuje bank.
2. Bank centralny.
3. Bankowość polska – zarys historyczny.
4. Nadzór nad rynkiem finansowym:
a). rola Komitetu Stabilności Finansowej i instytucji go tworzących.
5. Instytucje rynku finansowego.
6. Zaufanie a ryzyko inwestycyjne.
W trakcie prowadzonych zajęć uczniowie rozwiązywali quizy oraz dyskutowali na czacie. Ich duża aktywność podczas lekcji potwierdza, że młodzież była bardzo zadowolona z udziału w lekcjach.
Monika Dziurda - szkolny koordynator projektu.